Algemene voorwaarden
ALGEMENE VOORWAARDEN ZORG MET COMPASSIE
- Toepasselijkheid
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de tussen Cliënt en Zorg met Compassie gesloten overeenkomst (hierna: “Overeenkomst”) met betrekking tot integrale levenseinde ondersteuning. - Inhoud zorg/hulp/ondersteuning
1. Zorg met Compassie stelt in samenspraak met Cliënt een plan (hierna: “Plan”) op waarin de zorg/hulp/ondersteuning (hierna: “Integrale levenseinde ondersteuning“) die aan Cliënt wordt geboden nader is uitgewerkt.
2. In de Overeenkomst staat beschreven voor welke Integrale levenseinde ondersteuning door Zorg met Compassie aan Cliënt wordt geboden. In de Overeenkomst staat beschreven voor welke ondersteuning Cliënt een indicatie of beschikking heeft en welke ondersteuning door Zorg met Compassie aan Cliënt wordt geboden. Het Plan beschrijft de ondersteuning die (gedeeltelijk) valt binnen het kader van de indicatie of beschikking. Eventuele aanvullende diensten kunnen apart worden overeengekomen.
3. In het Plan staat in ieder geval beschreven:
- de doelen van de Integrale levenseinde ondersteuning;
- de inzet van Zorg met Compassie;
- of en hoe vrijwilligers / mantelzorgers bij de ondersteuning zijn betrokken;
- hoe en wanneer de ondersteuning wordt geëvalueerd;
- wat de behoeften zijn van de Cliënt.
4. Voorafgaand aan het opstellen van het plan wordt met Cliënt besproken wat zijn of haar wensen zijn ten aanzien van de Integrale levenseinde ondersteuning.
5. Zorg met Compassie en Cliënt treden met elkaar in overleg over een aanpassing van het Plan indien dat noodzakelijk is. Dat is in ieder geval, maar niet uitsluitend, zo wanneer:
- Zorg met Compassie geen of gedeeltelijk of geheel geen vergoeding meer ontvangt van de zorgverzekeraar/gemeente of anderszins voor de Integrale levenseinde ondersteuning als beschreven in het Plan. Bijvoorbeeld omdat de indicatie of beschikking eindigt, wordt aangepast, wordt ingetrokken of anders geheel of gedeeltelijk wordt beëindigd;
- de ondersteuningsvraag zich zodanig ontwikkelt, dat deze niet meer valt binnen de grenzen van de indicatie en/of het Plan en/of de mogelijkheden aan ondersteuning die Zorg met Compassie kan bieden. - Kwaliteit
1.Zorg met compassie zorgt ervoor dat de integrale levensondersteuning, die wordt geboden kwalitatief goed is. Dat betekent dat deze:
- veilig, doeltreffend, doelmatig en mensgericht wordt verstrekt;
- afgestemd is op de reële behoefte van Cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die Cliënt ontvangt;
- verstrekt wordt in overeenstemming met de op Zorg met Compassie verantwoordelijkheid, voortvloeiend uit de professionele standaard;
- verstrekt wordt met respect voor en met inachtneming van de rechten van Cliënt.
2. Zorg met Compassie kan voor de ondersteuning derden (o.a. onderaannemers, opdrachtnemers, zzp’ers etc.) inzetten. Indien Zorg met Compassie derden inzet, zorgt zij ervoor dat deze derden eveneens kwalitatief goede ondersteuning bieden.
3. Indien Cliënt ook ondersteuning of zorg ontvangt van een andere organisatie, streeft Zorg met Compassie naar een goede onderlinge afstemming met die andere aanbieder, mits Cliënt daarvoor toestemming heeft gegeven. - Klachten
1.Indien Cliënt een klacht heeft over de integrale levenseinde ondersteuning, dan kan zij daarvoor bij Zorg met Compassie terecht. Zorg met Compassie zal zich inspannen in onderling overleg met Cliënt tot een oplossing te komen.
2. Zorg met Compassie informeert Cliënt daarnaast over haar klachtenregeling, waarin staat beschreven hoe de klachtenafhandeling bij Zorg met Compassie is geregeld. - Informatie
1. Zorg met Compassie verstrekt aan Cliënt alle informatie die Cliënt redelijkerwijs nodig heeft in het kader van de integrale levenseinde ondersteuning. De informatie wordt verstrekt op een manier die voor Cliënt begrijpelijk is.
2. Cliënt verstrekt Zorg met Compassie alle (schriftelijke) informatie die voor Zorg met Compassie belangrijk kan zijn voor het verlenen van de integrale levenseinde ondersteuning. Cliënt zorgt ervoor dat die informatie volledig en juist is. - Dossier en Privacy
1. Zorg met Compassie houdt een dossier bij van de ondersteuning aan Cliënt. Het dossier bestaat ten minste uit het Plan, de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden.
2. Cliënt heeft recht op inzage in het dossier en krijgt daarvan indien gewenst een afschrift.
3. Zorg met Compassie gaat zorgvuldig om met de gegevens van Cliënt en neemt de privacywetgeving in acht, zoals de Algemene Verordening Gegevensbescherming en de Uitvoeringswet AVG.
4 Zorg met Compassie verstrekt geen informatie over de ondersteuning van Cliënt aan derden, (zijnde personen niet direct bij de ondersteuning betrokken) behalve wanneer Cliënt daar toestemming voor heeft gegeven en behalve gevallen waarin Zorg met Compassie daar op grond van wet- en regelgeving toe bevoegd of verplicht is. - Annuleren / No-show
1. Als de Cliënt geen gebruik wil of kan maken van de afgesproken ondersteuning, laat Cliënt dit uiterlijk 24 uur voor de geplande start van de ondersteuning aan Zorg met Compassie weten.
2. Indien de termijn die in het vorige lid wordt genoemd niet in acht wordt genomen dan behoudt Zorg met Compassie zich het recht voor om een no-show tarief in rekening te brengen aan de cliënt bestaande uit het volledige bedrag dat Zorg met Compassie door de niet-tijdige annulering misloopt. - Vergoeding van de Zorg/hulp/ondersteuning
1. Cliënt is Zorg met Compassie vergoeding verschuldigd voor de geleverde integrale levenseinde ondersteuning voor zover deze niet rechtstreeks door de zorgverzekeraar of gemeente of anderszins aan Zorg met Compassie wordt voldaan. Cliënt is gehouden tot de betaling aan Zorg met Compassie van alle kosten die Zorg met Compassie om welke reden dan ook niet van de zorgverzekering, gemeente c.q. een andere financier vergoed krijgt.
2. Het kan zijn dat Cliënt een eigen bijdrage verschuldigd is. Cliënt is zelf verantwoordelijk voor de betaling van de eigen bijdrage.
3. Als Cliënt naast de integrale levenseinde ondersteuning die in het Plan is beschreven ook aanvullende diensten afneemt van Zorg met Compassie dan komen deze aanvullende diensten voor rekening van Cliënt. Aanvullende diensten worden alleen geleverd indien Cliënt en Zorg met Compassie dat gezamenlijk hebben afgesproken. - Einde Overeenkomst
1. De Overeenkomst eindigt in geval van de hierna genoemde omstandigheden en op de hierna genoemde momenten:
a. Met wederzijds goedvinden.
b. Door middel van schriftelijke opzegging door de Cliënt met inachtneming van een opzegtermijn van 1maand.
c. Bij het overlijden van Cliënt of Zorg met Compassie/Marieke van Aart.
d. Wanneer de indicatie of beschikking tot het leveren van zorg en ondersteuning geheel of gedeeltelijk verloopt, wordt ingetrokken of anderszins eindigt.
e. Indien het doel geformuleerd in het Plan is bereikt.
f. Door middel van schriftelijke opzegging door Zorg met Compassie, indien er sprake is van een gewichtige reden. Hier is in ieder geval maar niet uitsluitend sprake van in de volgende gevallen:
i. Cliënt komt essentiële plichten of regels niet na, ook niet na herhaaldelijk (schriftelijk) aandringen of waarschuwen door Zorg met Compassie.
ii. Door toedoen van Cliënt of naasten ontstaat een zodanig situatie dat voortzetting van zorgvuldige zorg en ondersteuning van Cliënt ernstig wordt bemoeilijkt.
iii. Vanwege organisatorische of budgettaire redenen kan de zorg- en ondersteuningsbehoefte van Cliënt niet langer op een verantwoorde manier worden gegarandeerd.
iv. Nakoming van de Overeenkomst kan in redelijkheid niet meer van Zorg met Compassie worden gevergd.
2. Indien Zorg met Compassie de Overeenkomst opzegt zal zij, indien Cliënt dit wenst en indien dit noodzakelijk is, behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatieve aanbieder.